سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 58478 | بازدیدهای امروز: 0| بازدیدهای دیروز: 10
 

سنسور تشخیص گاز TGS 813

جهت مشاهده دیتا شیت و نقشه مدار بر ادامه مطلب کلیک کنید.

TGS813



سنسور که در بازار به سنسور گاز ( TGS813) معروف است دارای حساسیت بالایی در شناسایی گازهای قابل اشتعال از جمله بوتان ، متان و پنتان دارد . این سنسور دارای شش پایه است شما برای استفاده از این سنسور باید سه پایه سمت چپ یا راست خود را به مثبت پنج ولت وصل کنید. هیچ فرقی نمیکند که کدام سه پایه را وصل میکنید بعد از وصل آن سه پایه سه پایه دیگر را به این ترتیب وصل میکنید . پایه وسط را به زمین و دوپایه دیگر را خروجی میکنید .

برای این که بتوانید از این سنسور استفاده کنید به خروجی سنسور مقاومتی 1.5کیلو اهم وصل کنید این مقاومت طوری وصل میشود که همیشه با سنسور و مدار بعدی که برای پردازش سنسور می آید به صورت موازی است ( یک پایه مقاومت به خروجی مدار و پایه دیگر به زمین متصل است . )

این سنسور در حالت عادی در خروجی دارای صفر منطقی است و وقتی گاز را احساس میکند خروجی آن به صورت یک منطقی در می آید .

شما برای این که بفهمید سنسور شما سالم است سنسور را به همان آرایشی که بالا گفته شده بسته و بعد یک دیود نورانی را بایک مقاومت 220اهم سری کرده و با مقاومت 1.5کیلو اهم موازی کنید . ومدار را به برق وصل کنید . در حالت عادی دیود نورانی خاموش است ولی به محض این که گازی به مشام سنسور رسید دیود روشن میشود .

یک تذکر این سنسور برای راه اندازی نیاز به حریانی حداقل 180میلی آمپر دارد برای همین نمیشود آنرا با باتری راه اندازی کرد برای همین برای تغذیه سنسور از یک منبع تغذیه استفاده کنید .

همیشه یک مقاومت 1.5کیلواهم باید با خروجی سنسور موازی باشد در اصل این مقاومت یک حسن و هزارن عیب را به همراه دارد .

در اصلTGS 813 یک سنسوری است که خروجی آن به صورت آنالوگ با تغیرات گاز تغییر میکند و نه به صورت دیجیتال برای همین ما برای این که بتوانیم کار خود را راحت کنیم خروجی را با یک مقاومت 1.5کیلو موازی میکنیم که در حالت عادی خروجی را در صفر منطقی نگه دارد و وقتی که گاز آمد خروجی به یک منطقی تغییر حالت دهد البته این روش برای کارهایی که زیاد دقت لازم ندارد روش بسیار عالی و ارزان است ولی برای کارهایی که دقت باللیی را نیاز دارند روش مناسبی نیست .

در ضمن موقع استفاده سنسور حرارت زیادی از تصاعد میکند این حرارت از سیم پیچ داخلی سنسور است و نگرانی را ایجاد نمیکند .

در جلسه اول یک راه حل برای چک کردن سنسور ارائه داده شد در این جلسه قصد داریم یک را ساده تر و ارزان تر برای چک کردن سنسور به شما نشان دهیم . برای چک کردن به این ترتیب عمل میکنیم .

دو پایه وسطی سنسور را به اهم متر وصل کرده در این لحظه سنسور باید مقاومتی در حدود 33اهم نشان دهد .
دو پایه سمت چپ اصلا نباید به دو پایه سمت راست راه بدهند .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تشریح مدار:

تغذیه مدار از برق شهر تامین میشود . ای سی 7805 یک رگولاتور 5 ولت است که جریان یکسو شده را تثبیت میکند . پتانسیومتر P1 و مقاومت R1 به طور سری با سنسور قرار گرفته اند و یک تقسیم کننده ولتا‍ژ را تشکیل میدهند .

طرز عمل به این صورت که هرچه آلاینده های هوا بیشتر باشد ولتا‍ بزرگتری به پایه مثبت IC2 اعمال میشود . ولتاژ مبنا به پایه منفی آی سی اعمال میشود.

فرض میکنیم که مدار در محیطی عاری از آلاینده باشد در این حالت ولتاژ پایه منفی از پایه مثبت بزرگتر میباشد و وقتی چیزی غیر از حالت نرمال را حس کند ولتاژ پایه مثبت افزایش یافته و خروجی مقایسه کننده تغییر حالت میدهد . و در نتیجه ترانزیستور T1 مانند کلیدی بسته شده و رله جذب میگردد و دیود نورانی D7 نیز روشن میشود. و واضح است رله میتواند هر وسیله ای را نظیر آلارم فعال سازد . توسط پتانسیومترهای P1 و P2 میتوان زمان عمل مدار ( حساسیت ) را نتظیم کرد .

دیود نورانی و یا زنگ که در مدار بکار رفته برای مواقعی است که فردی در اتاق باشد و با دیدن نورانی شدن دیود و یا صدای زنگ به نشت گاز آگاه شود برای مواقعی که فرد برای مدت طولانی در اتاق نباشد این موضوع بی فایده است . زیرا پس از مدتی که از نشت گاز گذشت فشار اطراف سنسور افت میکند که این سبب توقف عمل سنسور میگردد .

اضافه شدن دیود D5 به مدار در واقع برای رفع این عیب است . به محض اینکه گاز در هوا منتشر میشود مقایسه کننده تغییر حالت میدهد و D5 نیز هدایت خواهد کرد و سبب این شد که یک فیدبک در اطراف IC2 ایجاد گردد . در نتیجه بدون توجه به تغییرات ناگهانی سنسور ، مقایسه کننده در همین حالت باقی می ماند. تا اینکه کلید S2 فشار داده شود کل جریان مصرفی مدار نباید از 200میلی آمپر تجاوز کند .

P1 باید طوری تنظیم شود که حدود 1 تا 3 ولت در محل اتصال P1 و R2 برقرار شود . همچنین P2 طوری تنظیم میگردد که در پایه IC2 ولتاژی حدود 0.5 ولت بالاتر وجود داشته باشد . یعنی اختلاف ولتا‍ژی حدود 50 میلی ولت بین دو پایه مثبت و منفی آی سی برقرار گردد .

برای دانلود دیتا شیت TGS 813 میتوانید اینجا را کلیک کنید .
دانلود دیتا شیت 2 صفحه

دانلود دیتا شیت 8 صفحه

 




نویسنده: ناصر زاله کریمی(دوشنبه 87/12/5 :: ساعت 3:24 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ